En els últims anys, el comerç local ha estat experimentant reptes i dificultats que han posat en perill la seva supervivència. Els avanços tecnològics, l’augment del comerç electrònic i la proliferació de grans cadenes comercials han provocat que molts consumidors optin per comprar en llocs que poden oferir preus més baixos, en detriment del comerç local.

Això ha afectat negativament als petits negocis, que no només han vist com les seves vendes disminuïen en èpoques d’estancament econòmic i han hagut de tancar. Sinó que a més, la pandèmia de la COVID-19 ha accentuat aquestes dificultats, amb el tancament temporal dels negocis i les restriccions a la mobilitat.

Mantenir el comerç local és important per a la sostenibilitat de les ciutats, ja que aquests negocis són els que creen llocs de treball, mantenen viva la cultura local i afavoreixen el desenvolupament econòmic de la zona. Per això, és imprescindible trobar solucions per a fer front als reptes que enfronta el comerç local.

Una de les maneres de fer-ho és innovant, ja sigui a través de la introducció de noves tecnologies o de la creació de noves oportunitats de negoci. En aquest sentit, la creació d’una moneda local pot ser una eina eficaç per a fomentar el comerç local i afavorir la sostenibilitat econòmica de la ciutat. Aquesta moneda podria incentivar la compra en establiments locals, fent més atractiva la compra en el comerç local que en altres llocs, i contribuir a la creació d’una xarxa de confiança entre els participants.

En concret, els beneficis que comporta l’establiment d’una moneda local són:

1.Beneficis econòmics:

Aquestes monedes poden crear una economia més resilient als canvis externs i, al mateix temps, més gratificant per als residents. Les monedes incentiven les vendes i milloren la productivitat dels comerços. Entre els avantatges s’inclouen la millora del flux de caixa, la creació de xarxes comercials sòlides, l’ús del capital infrautilitzat, el manteniment dels diners que circulen localment, l’educació dels consumidors i l’increment de la fidelització de la clientela. En general, les monedes complementàries poden contrarestar el domini de les grans corporacions i donar suport a la diversitat de pimes, així com educar els consumidors sobre la llibertat d’elecció que tenen.

2. Beneficis socials:

Les monedes complementàries poden ajudar a superar desigualtats de temps lliure i de diners, redistribuir recursos d’una manera més equitativa i lluitar contra alguns dels efectes i causes de l’exclusió social. A més a més, dinamitzen el teixit social i permeten que tots els grups tinguin les mateixes possibilitats d’implicar-se en l’àmbit comunitari. Les monedes complementàries també poden donar suport a l’economia de les cures i a les bones pràctiques. Així mateix, poden millorar el benestar individual i proporcionar oportunitats per al contacte social, cohesió de barri i el foment de l’autoestima. Tot i que no solucionen desigualtats ni l’exclusió social, les monedes complementàries són una eina valuosa per combatre alguns dels seus efectes.

3. Beneficis mediambientals:

Les monedes complementàries poden ser dissenyades per a fomentar comportaments més sostenibles, com ara l’estalvi d’energia, la reducció de residus o la producció d’aliments ecològics. Posen en valor els recursos naturals, el que pot promoure un consum més sostenible i generar fons per a la producció d’energies renovables. També pot incentivar als negocis i consumidors a adoptar pràctiques més sostenibles a través de sistemes de recompensa o gratificació, la traçabilitat de les cadenes de producció i distribució, i la promoció de proveïdors locals. Tot això contribueix a reduir les emissions de carboni generades pel transport de mercaderies, importacions, i fomentar la compra de productes amb una producció més sostenible per part dels consumidors.